Promocja! 508 012 008 A514 YTX9-BS :: 99,99 zł ::.
Wybierz kategorię
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Producent
WYSZUKIWANIE AKUMULATORA PROMOTIVE
Subskrypcja
Chcesz otrzymywać informacje o nowościach w naszym sklepie?
Wpisz swój adres e-mail!



ŁADOWANIE AKUMULATORA

 Ładowanie akumulatora poza pojazdem


Podstawowe zasady ostrożności:


  • NIE ładować akumulatora, jeśli jego temperatura jest poniżej 3°C, ponieważ elektrolit może być zamarznięty.
  • Ładowanie akumulatora na pojeździe nie jest zalecane.
  • Akumulatory szczelnie zamknięte i typu AGM muszą być ładowane tylko ładowarkami o stałym napięciu lub ładowarkami „inteligentnymi”. Nie ładować ich ładowarkami o stałym prądzie lub ładowarkami szybkiego ładowania.
    Akumulatory szczelnie zamknięte nie zapewniają dostępu do elektrolitu, i nie można go uzupełniać. Nie ma na nich wyjmowanych korków odgazowania, ani centralnego układu odgazowania. Akumulator odprowadza gazy przez zawory odgazowania, i w rzeczywistości nie jest całkowicie szczelnie zamknięty.

.

Ogólne zasady postępowania dotyczące ładowarek wszystkich rodzajów

W niniejszym rozdziale zamieszczono informacje wspólne, dotyczące wszystkich rodzajów ładowarek. Oddzielne informacje dotyczące różnych rodzajów ładowarek podano w dalszych rozdziałach.

  1. Sprawdzić poziom elektrolitu we wszystkich ogniwach. Tam, gdzie poziom jest poniżej górnej krawędzi separatorów, dodać destylowanej lub dejonizowanej wody tak, aby zalać separatory. Nie uzupełniać do najwyższego poziomu przed ładowaniem, zrobić to po ładowaniu. Patrz rozdział D.
  2. Jeżeli używana będzie ładowarka ze stałym prądem ładowania lub ładowarka szybkiego ładowania, przed ładowaniem wyjąć korki otworów odgazowania lub systemu centralnego odgazowania. (Patrz poniżej). Jeżeli używana będzie ładowarka ze stałym napięciem ładowania lub ładowarka „inteligentna”, nie ma potrzeby wyjmowania korków otworów odgazowania lub systemu centralnego odgazowania
  3. Upewnić się, że ładowarka jest wyłączona.
  4. Podłączyć dodatni przewód ładowarki do końcówki dodatniego bieguna, przewód ujemny do końcówki ujemnego bieguna akumulatora.
  5. Włączyć ładowarkę. Prawidłowe warunki ładowania w zależności od rodzaju ładowarki podane są poniżej.
  6. Przerwać ładowanie, jeżeli akumulator zaczyna nadmiernie gazować (gazowanie jest zjawiskiem normalnym na ostatnich etapach ładowania) lub jeśli temperatura akumulatora przekroczy 50°C.
  7. Wyłączyć ładowarkę.
  8. Prawidłową zasadą jest odczekać około 20 minut przed odłączeniem przewodów od akumulatora, aby wydzielane podczas ładowania gazy rozproszyły się, ponieważ podczas odłączania przewodów może pojawić się iskrzenie.
  9. Sprawdzić poziom elektrolitu we wszystkich ogniwach. Tam, gdzie trzeba uzupełnić poziom. Patrz rozdział D.
  10. Założyć z powrotem korki otworów odgazowania lub ogólnego systemu odgazowania.
  11. Umyć akumulator ciepłą wodą i osuszyć go.
  12. Uwaga. Wielu klientów stosuje zbyt krótkie czasy ładowania rozładowanego akumulatora. W wyniku tego klienci zwracają akumulator twierdząc, że naładowali akumulator, a akumulator nie zachowuje ładunku.


Różne rodzaje ładowarek i jak należy je używać.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów ładowarek. Poniżej przedstawiono ich zasadę działania i sposób użycia.

 

  1. ŁADOWARKI O STAŁYM PRĄDZIE ŁADOWANIA


Ładowarki te utrzymują zadany stały prąd ładowania, niezmieniający się przez cały czas ładowania, bez względu na napięcie na akumulatorze. Nie stosować tych ładowarek do ładowania akumulatorów AGM.

Procedura ładowania ładowarką o stałym prądzie ładowania:

 

  • Najlepiej jest ładować każdy akumulator oddzielną ładowarką. Jeśli nie jest to możliwe, ładować akumulatory połączone w szereg. Nie ładować akumulatorów połączonych równolegle, ponieważ nie ma możliwości kontrolowania prądu płynącego przez każdy akumulator. Jeżeli ładowane są akumulatory o różnym stopniu rozładowania, połączone szeregowo, to akumulator, który został już naładowany należy jak najszybciej wyłączyć z szeregu. (Jeśli będzie się czekać, aż zostanie naładowany ostatni akumulator, to inne akumulatory zostaną przeładowane).

 

  • Pomierzyć napięcie na nieobciążonym akumulatorze. Aby otrzymać prawdziwy pomiar napięcia, akumulator nie powinien być ładowany, ani używany przez 3 godziny przed pomiarem.

 

  • Akumulator ładować zalecanym prądem (patrz rozdział „Dane techniczne akumulatorów” w niniejszym katalogu). Jeżeli nie można ustawić zalecanego prądu, należy wydłużyć lub skrócić czas ładowania, proporcjonalnie do zastosowanego prądu. Na przykład, jeżeli zalecane jest ładowanie akumulatora prądem 4,0 A przez 6 godzin (4,0 A x 6h = 24 Ah), to należy go ładować przez 12 godzin, jeżeli można ustawić tylko prąd 2 A (2,0 A x 12h = 24 Ah).

 

  • Ładować akumulator przez czas podany w tabeli poniżej, w zależności od napięcia na nieobciążonym akumulatorze. Przykładowo, jeśli akumulator ma napięcie 12,16 V, należy go ładować przez 10 godzin zalecanym prądem lądowania.

NAPIĘCIE NA NIEOBCIĄŻONYM

AKUMULATORZE [V]

CZAS ŁADOWANIA

[godziny]

Powyżej 12,40 4
12.31-12.40 6
12,21 – 12,30 8
12,11 – 12,20 10
12,01 – 12,10 12
11,91 – 12,00 14
11,81 – 11,90 16
11,71 – 11,80 18
11,00 – 11,70 20
Poniżej 11,00 patrz niżej




Jeżeli trzeba naładować akumulator, którego napięcie spadło poniżej 11,00 V podczas eksploatacji (głęboko rozładowany), to wymagana będzie specjalna ładowarka zdolna dostarczać wysokie napięcie ładowania, a zalecany prąd ładowania może nie być osiągnięty na początku ładowania. W takim przypadku należy monitorować prąd ładowania i regulować go podczas ładowania.

Jeżeli doszło do głębokiego rozładowania akumulatora, to w wyniku nieodwracalnego zasiarczenia jego czas życia oraz parametry elektryczne uległy zredukowaniu. Naładowanie takiego akumulatora może jeszcze bardziej zredukować czas jego życia.

2. ŁADOWARKI O STAŁYM NAPIĘCIU ŁADOWANIA


Ładowarki te utrzymują zadane stałe napięcie ładowania, nie zmieniające się przez cały czas ładowania. Nie ma możliwości regulacji prądu, którego wartość maleje w miarę jak wzrasta stan naładowania akumulatora.

Procedura ładowania ładowarkami o stałym napięciu ładowania i modyfikowanymi ładowarkami o stałym napięciu ładowania.

  • Ładowarki te przeznaczone są do jednoczesnego ładowania tylko jednego akumulatora.
  • Przerwać ładowanie, gdy akumulator zacznie swobodnie gazować, a napięcie akumulatora nie wzrasta przez okres 2 godzin.
  • Uwaga. Większość ładowarek o stałym napięciu ładowania nie jest w stanie naładować głęboko rozładowany akumulator (poniżej 11,00 V) w rozsądnym czasie. Minimum 24 godziny ładowania jest normalnym czasem. Czasami naładowanie głęboko rozładowanego akumulatora może być niemożliwe.

 


3. MODYFIKOWANE ŁADOWARKI O STAŁYM NAPIĘCIU ŁADOWANIA


Większość ładowarek dostępnych w handlu, a zwłaszcza ładowarki amatorskie należą do tego rodzaju ładowarek i nie zapewniają regulacji ani napięcia, ani prądu.

Procedura ładowania modyfikowanymi ładowarkami o stałym napięciu ładowania.

  • Stosować taką samą procedurę jak dla ładowarek o stałym napięciu ładowania w punkcie powyżej.

 



4. ŁADOWARKI „INTELIGENTNE”


Najnowsza generacja ładowarek sprawdza stan akumulatora i ładuje akumulator automatycznie, w sposób kontrolowany, w jak najkrótszym czasie bez uszkodzenia i przeładowania akumulatora. Niektóre inteligentne ładowarki są wyposażone w funkcję do ładowania akumulatorów wapniowych i mogą naładować nawet głęboko rozładowane takie akumulatory, czego nie są w stanie zrobić inne ładowarki.

Procedura ładowania ładowarkami „inteligentnymi”

  • Postępować zgodnie z instrukcjami producenta.
  • Ładowarki te powinny naładować nawet głęboko rozładowany akumulator (poniżej 11,00 V). Niektóre z nich są wyposażone w funkcję do ładowania akumulatorów wapniowych.

 

5. ŁADOWARKI SZYBKIEGO ŁADOWANIA


Ładowarki te dostarczają bardzo duży prąd początkowy ładowania i są stosowane głównie do podładowania głęboko rozładowanego akumulatora, gdy klient go natychmiast potrzebuje. W miarę ładowania akumulatora prąd ładowania zmniejsza się, temperatura akumulatora jest monitorowana, aby nie dopuścić do jego przegrzania.

Procedura ładowania ładowarkami do szybkiego ładowania

  • Szybkie ładowanie nie jest zalecane z wyjątkiem dla sytuacji awaryjnych (np. awaria w drodze), ponieważ takie ładowanie znacznie skraca żywotność akumulatora, zwłaszcza gdy akumulator jest po raz kolejny ładowany w taki sposób.
  • Nigdy nie ładować szybko głęboko rozładowanego akumulatora (poniżej 11,00 V), ponieważ jest on zbyt silnie zasiarczony, aby przyjąć ładunek elektryczny. Taki akumulator należy zlikwidować lub ładować normalnie.
  • Stosować tylko takie ładowarki szybkie, które mają ograniczenie napięcia ładowania do maksimum 14,2 V oraz wyposażone są w monitoring temperatury akumulatora.
  • Postępować ściśle według instrukcji producenta ładowarki.
  • Sprawdzanie parametrów akumulatora
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Wyszukiwanie akumulatora
Filmy instruktażowe
Najczęściej oglądane
Najczęściej kupowane
586191
© Ravis Akumulatory. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.